Είναι το μπαχαρικό που δίνει το χαρακτηριστικό κίτρινο χρώμα στο μυρωδάτο κάρυ και ένα από τα αρχαιότερα θεραπευτικά φυτά. Ο λόγος για τον κουρκουμά ή αλλιώς κιτρινόριζα.

Στην Ινδία εδώ και χιλιάδες χρόνια αποτελεί αγαπημένο μπαχαρικό, ενώ χρησιμοποιείται και ως θεραπευτικό βότανο. Μάλιστα στην παραδοσιακή ασιατική ιατρική η ρίζα του κουρκουμά χρησιμοποιείται για την αντιμετώπιση γαστρεντερικών ενοχλήσεων, πόνου των αρθρώσεων, εμμηνορυσιακών προβλημάτων αλλά και για την τόνωση του οργανισμού. Επίσης εικάζεται ότι τα χαμηλά ποσοστά ορισμένων μορφών καρκίνου στις χώρες με υψηλή κατανάλωση κάρι (που περιέχει κουρκουμά) οφείλονται στην ευεργετική δράση του συγκεκριμένου μπαχαρικού. Σήμερα πολλές από αυτές τις δράσεις επιβεβαιώνονται πλέον και από τις επιστημονικές έρευνες.

Στο μικροσκόπιο

Ο κουρκουμάς έχει μπει στο μικροσκόπιο των ερευνητών τα τελευταία χρόνια και οι επιστημονικές έρευνες έχουν δείξει ότι έχει πολυάριθμες ευεργετικές δράσεις όπως αντιφλεγμονώδη και αντιοξειδωτική κυρίως χάρη στα κουρκουμινοειδή που περιέχει, το ισχυρότερο των οποίων είναι η κουρκουμίνη. Η δραστικότητα της κουρκουμίνης είναι τέτοια που καθιστά τον κουρκουμά πολυδύναμο φάρμακο.

Οι επιστήμονες του αποδίδουν αντιδιαβητική και καρδιοπροστατευτική δράση με τις εργαστηριακές έρευνες να δείχνουν ότι η κουρκουμίνη συμβάλει στην επούλωση των αγγείων μετά από καρδιαγγειακά επεισόδια. Επίσης, θεωρείται ότι μπορεί να έχει θετική επίδραση στην θεραπεία της αρθρίτιδας και στην πρόληψη του Αλτσχάιμερ, ακόμη και κάποιων μορφών καρκίνου.

Η κατανάλωση κουρκουμίνης έχει συσχετιστεί με μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου και του προστάτη.

Και αδυνατιστικό!

Άλλη μια ενδιαφέρουσα ιδιότητα αποδίδουν οι Αμερικανοί ερευνητές στον εξωτικό κουρκουμά. Φαίνεται λοιπόν ότι η συστηματική κατανάλωση κουρκουμά (στην εν λόγω έρευνα από πειραματόζωα επί 12 εβδομάδες) καταστέλλει την αύξηση του λιπώδους ιστού και αποτρέπει τη συσσώρευση περιττών κιλών. Η έρευνα δημοσιεύθηκε στο Journal of Nutrition. Απαιτούνται βέβαια πολλές μελέτες για να αποδειχθεί αυτή δράση.

Οι μορφές του

Σκόνη κουρκουμά: θα τη βρούμε σε καταστήματα με ντελικατέσεν και μπαχαρικά.

Συμπλήρωμα διατροφής: θα τα βρούμε σε καταστήματα με βιολογικά προϊόντα και σε φαρμακεία.

Πώς να το απολαύσετε

Πασπαλίστε με σκόνη κουρκουμά τις σαλάτες σας, προσθέστε την στις σούπες σας και γαρνίρετε με αυτή τις σάλτσες. Εάν σας αρέσει το κάρι και το χρησιμοποιείτε στη μαγειρική σας τότε προσλαμβάνετε τα ευεργετικά οφέλη του κουρκουμά μιας και αποτελεί βασικό συστατικό αυτού του μείγματος μπαχαρικών.

Tip: Όσοι έχουν ευαίσθητο στομάχι ή έχουν έλκος στομάχου πρέπει να αποφεύγουν τον κουρκουμά.